דו-שיח: כיצד נוכל לדעת מהי תורת האמת?
 
 
 
משמעות > תורת אמת > האמת
 
 
 
   ראשי - מפה
   אבולוציה ובריאה
   משמעות ודתות
 
 
  >  רצון האל באדם
 
 
  >  האל והדת
 
 
  >  תורת האמת
 
 
  >  משמעות - ראשי
 
 
  >  דתות - ראשי
 
 
  >  האמת - ראשי
 
 
 
 
   השקפה ודעות
   שאלות ותשובות
   תורה ויהדות
   סרטים והרצאות
   הורדות (חינם)
   הכר את יהדותך
   פרטים והדרכה
  
  
      
 
 
 
 רצון האל - שפינוזה   האל ודתות בעולם   תורת האמת חילוני יקר...

בחר את גודל הטקסט:  + / -
 
 
 

דו-שיח בענייני אמונה (מאת דניאל בלס)

"כיצד נוכל לדעת מהי תורת האמת?"

 
 
 
 
נושאים: כיצד היינו נוהגים ללא תורה, האם האמת נמצאת מעבר לים ומדוע עלינו לחפש תורה. במאמר זה נוכיח שהאמת האלוקית לגבי הטוב והרע, צריכים להנתן בספר הדרכה והאדם מטבעו לא ידע מהו טוב ומהו רע.
 
נמרוד: אולי אלוקים לא השאיר אמת בעולם? מה יהיה אם אחפש ולא אמצא את דבר האלוקים בשום דת?
 
דעואל: רבי יוחנן אמר בתלמוד הבבלי (עירובין ק, ב): אילמלא ניתנה תורה, היינו למדין צניעות מחתול, וגזל מנמלה, ועריות מיונה, דרך ארץ מתרנגול. אילולא נתנה תורה, היה עליך ללמוד להיות אדם טוב ללא מצוות ותבלין התורה להתגבר על היצר הרע. היה עליך לפעול לפי המוסר והמצפון שהאל טבע בך, לקיים שבע מצוות בני נח הבסיסיות ביותר, ואם היית מוצא דת שתעזור לך להיות אדם טוב יותר, היה עליך לקיימנה ולעשות רצונו של בורא, כי אז היה עליך לפעול אך ורק לפי טבעך הטוב.
 
נמרוד: ומהו המצפון, המוסר המוחלט?
 
דעואל: אין מוסר מוחלט, אך יש מוסר כללי, אנושי - שאותו הכל מעריכים. אל תתן שישנאו אותך, אל תרמה, אל תגנה או תקלל, אל תקנא או תחמוד, אל תנקום או תטור. אל תפגע בכבוד אדם, אל תגנוב ואל תרצח. שמור על הצניעות וכבוד האשה, אל תבגוד בנוות ביתך ואל יהיה המשגל דבר קל אצלך. אל תפגע באדם אלא אם נשקפת לך סכנה ממנו לחייך. כבד ועזור לכל אדם, ללא קשר להשתייכותו לדת או גזע זה או אחר. שים לב שמסופר כי גם חכמי היהדות עזרו לאנשים גויים שנקרו בדרכם, הם לא זלזלו, פגעו או גנבו מהם.
התגבר על תאוותיך הרעות ועשה הטוב. עזור לזולת, עזור לעניים ומי שחסר לו. בקש שלום ורדוף שלום. רחם על המסכנים והעשוקים ושנא את הרשעים הרוצים להרע. העיקר שתחוש שלם עם עצמך, לא על ידי שקר עצמי, אלא על ידי אמת פנימית. מסופק אני אם היה קיים אפיקורס שמת שלם עם עצמו ומעשיו בעולם הזה. לכן עליך למות יום אחד כאשר אתה שלם עם עצמך, ללא דאגה, בידיעה שעשית את ההשתדלות הגדולה ביותר לקיים את רצון האלוקים והטוב.
 
נמרוד: דבריך ממכרים אותי. אני חש שאין טעם לחפש אמת בדת זו או אחרת, כי אני יכול להסתפק בעשיית הטוב והמוסר האנושי שהאל טבע בכולנו.
 
דעואל: לכן אמרתי שאין לך את מידת ההגיון הבריא כדי לגלות את האמת. דברי נראים יפים, אך אם ילד או אדם שאינך מעריך היה אומר לך אותם, היית מסתפק בהם וקרוב לודאי שגם דוחה אותם. אך אם אדם חשוב היה אומר לך דברים אלה, היית אפילו יותר נכון לקבל אותם. הכל תלוי בהרגשתך ובמצב אליו אתה נקלע. מסתבר שאין לך השכל והאובייקטיביות לדעת היכן האמת. האמת שלך משתנה לפי טבעו של מצב ושל אדם.
 
נמרוד: על מי אסמוך, אם לא על שכלי?
 
דעואל: סמוך על השכל של מי שיש לו הכי פחות נגיעות. תוכל לסמוך רק על חכם שהכסף הכבוד והתאוות אינם חשובים לו.
 
נמרוד: אז אלך ואתמסר לכוהן בודהיסטי מהודו?
 
דעואל: מי אמר שהאמת צריכה להיות כל כך רחוקה ממך? האם האדם באמת צריך לתור בכל העולם כדי לגלות מהי האמת?
 
נמרוד: אז לאן אפנה?
 
דעואל: אם אלוקים ברא אותך כאן, חפש את האמת כאן. חפש אמת נגישה וידועה ובחון אותה. אין מי שישפוט אותך על בחירת האמת הקרובה אליך ביושר.
 
נמרוד: אך אולי האמת נמצאת מעבר לים?
 
דעואל: אמת היא אמת בכל מקום ובכל מצב. אמת שנמצאת רק מעבר לים היא אמת שקשה להשגה, ולא מיועדת לבני אדם מוגבלים בשכלנו שכמותנו. לפני כמה מאות שנים אמת שמעבר לים היתה אמת שלא נתנת להשגה, כי איש לא יכל לדעת ממנה. רק חשוב על כך. מה האל רוצה ממך? האם האל מצפה ממך לתור בכל קצוות עולם כדי למצוא את רצונו? האם עליך ללמוד את השפות של כל אזור ולשוחח עם החכמים ששם?
האמת צריכה להיות משהו שכל האנושות מסוגלת להגיע אליו. אנחנו בני אדם. יש לנו שפה משותפת בכל אזור, יש לנו שכל ויש לנו תאוות ואנו צריכים להכיר את האמת במקומנו. השאר לאלוקים את העבודה הקשה...
 
נמרוד: להשאיר לאלוקים את העבודה הקשה? מה זה אמור להגיד?
 
דעואל: כוונתי היא שכאשר אתה שואל אם האל קיים ואם התורה אמת, עליך להשאיר לאלוקים את העבודה הקשה בהשארת האמת בעולם. אם אלוקים ברא אותך והציב אותך בעולם היכן שהציב, הוא אמור לתת בך את השכל להבין כי הוא קיים, והוא צריך להשאיר לפניך את האמת נגישה. אלוקים אמור להתגלות לאדם ולתת לו את ספר ההדרכה למשמעות חייו, וספר זה צריך להיות נגיש לכל אדם ומוסבר היטב על ידי חכמי אותה הדת.
עליך להבין כי כולנו כאן בני אדם. אנחנו אוכלים ושותים, נהנים ולומדים, אנו הולכים לעבוד ואנחנו מתחתנים ומביאים ילדים לעולם. מכאן שהאמת צריכה להיות נגישה לכל אדם.
תאר לעצמך מצב הומוריסטי, בו בעולם הבא ישלחו אותנו הישר לגיהנום וכאשר נשאל מדוע ומהי דת האמת, יענו לנו "מצטערים, דת האמת היתה הדת הפולינזית מאיי האוקיינוס השקט באוסטרליה... חבל שהלכתם לחפש את האמת בהודו ולא חיפשתם רחוק יותר..." נראה לך הגיוני?
 
נמרוד: מה הנקודה אליה אתה חותר?
 
דעואל: כוונתי היא שאנחנו אנשים ואנחנו מתאגדים בחברה. לא כולנו הרפתקנים מתבודדים המסוגלים לתור בין גבעות ובין הרים לחפש איזו אמת רוחנית נסתרת. תורה של אמת צריכה להיות תורה שתהיה נגישה לכל מחפש אמת בכך שתהיה מפורסמת או בכך שלא תפקיר את שאינם מכירים בה. תורת אמת, לא תוכל למשל, לטעון שכל מי שאינו מכירה או שלא נולד לתוך המסגרת שלה ולכן לא קבלה, יזכה במוות או שאול. תורת אמת תוכל תעניש את אלה שהכריהו והחליטו שלא לקבלה בשל מניעים תאוותניים אך לא את אלה שלא נולדו לקרבה וכלל לא הכירוה. אם האלוקים יבוא אלינו בתביעה יום אחד, זה על כך שלא חיפשנו את האמת הכה קרובה אלינו.
 
נמרוד: קיבלתי את דבריך לגבי האמת הנגישה. ברור לי כעת כי האל אמור להשאיר לאדם אמת שהוא יוכל להשיג. וכאן אני רוצה לשאול אותך שאלה שעוררת בי מקודם.
 
דעואל: ומהי שאלתך?
 
נמרוד: האם יש בכלל איזה טעם לחפש אחר האמת? אולי עלינו לחיות את חיינו לפי המוסר הפנימי, האנושי, שהאל טבע בנו, וכך נחייה?
 
דעואל: לא. אדם החושב יודע שדבר האל מוכרח להיות בעולם כדי שהאדם ידע כיצד להתנהג. אנו מצפים לדבר האלוקים בעולם. אנו משתוקקים לו. בימינו אין רעב ולא צמאה, לא רעב לאוכל ולא צמאה למים, כי אם לדבר השם. כולנו רוצים לדעת את רצון האלוקים. לא מצאתי דת שלא דברה בשם האלים. הטבע שהאל השאיר באדם, הוא לחפש את רצונו בעולם. רק אם לא נמצא את האמת, נפעל לפי המוסר האנושי הידוע לנו.
 
נמרוד: מדוע לא? מדוע לא תאמר כי האדם יכול לחיות על פי הכרתו האישית את הטוב? הרי אתה הוא שהסברת כיצד ניתן היה ללמוד גזל מנמלה וצניעות מחתול. מדוע עלינו בכלל לצפות או לחפש דת מאורגנת שתענה על השאלות הללו באופן פרטני?
 
דעואל: חשוב על כך. אנו מגלים חברה בבני האדם, חברה שבה על גבר מוטל להתחתן עם אשה, לקיים ברית נישואים, לשמור על מסגרת המשפחה ופרטיותה, להביא ילדים לעולם, לחנכם בדרך נכונה, לדאוג לפרנסת ובריאות המשפחה וכל אלה, כאשר באדם רובצת תאוות שונות, אותן הוא יכול לקיים מחוץ לגדרי נישואים, או לפני הנישואים. האדם לא רק אמור לדעת להתמודד עם יצריו, הוא אמור לדעת עם אילו מיצריו עליו להתמודד וכיצד. תורת אמת לא תוכל להיות כזאת שתציע התבודדות יומם וליל במנזר על ראש הר או בהתבודדות ביער, התנזרות מדיבור או חיי פרישות. קיום משפחה הוא דבר הנחוץ לקיום האנושות. אך לא זאת בלבד, כי תורת אמת צריכה אף להוות ספר הוראה לאדם בחייו בכל תחומיו וענייניו בחברה ובביתו. מובן לכל שתורה זו צריכה לכלול עניינים אינספור בתוכה, עניינים שבין אדם לחברו, בין גבר לאשתו ובין אב לבניו. לא מדובר כאן על עצות לחיים טובים ואהבת הבריות אלא על הוראות מפורשות בעניינים רבים.
 
נמרוד: אתה מדבר באופן מאוד כללי. אתה יכול לפרט אילו שאלות מוכיחות שחייבת להיות מסורת מסודרת מבורא?
 
דעואל: ובכן, אנו צריכים לצפות לדת שתענה לנו על מספר שאלות. הנה כמה דוגמאות: אנו צריכים תורה שתאמר לנו כיצד להתחתן. מאיזה גיל יוכלו בני זוג להתחתן, האם יהיה זה מרגע היותם יכולים לזוגיות? ומהי חתונה בעצם? טבעת על אצבע האשה בין כמה יחידים תספיק? האם מגילה כתובה, הכרזה בעל פה או חגיגה יהפכו זוג לגבר ואשתו? האם צריך את הסכמת ההורים? איך מתגרשים? האם גבר ואשה יכולים ללחיות זה עם זו מחוץ לחיי הנישואים? האם מותר להתגרש וכיצד יתגרשו זוג? מי שנהיה אלמן ל"ע כיצד ינשא שוב? האם הוא מחוייב לבת זוגתו הקודמת? כיצד צריכה לחיות האשה ומה צריכים להיות מעשיה כדי שהמשפחה תתנהל באופן תקין?
 
נמרוד: מהי כוונתך מעשיה של האשה?
 
דעואל: ובכן, האם האשה יכולה ללכת בהפקרות כשבכך היא מפתה אנשים, או שמא עליה ללכת בצניעות? ומהי ההגדרה של צניעות, כמה עליה להיות לבושה? עד כמה אשה תוכל להיות מעורבת בחייהם של גברים? כמובן שכאן לא מסתיימות השאלות אלא רק מתחילות. כיצד לחנך את הילדים, האם מותר לצעוק ולכעוס למען המשמעת, או שצריך לתת להם את חופש הבחירה השלם? ומה צריך ללמד את בנו? תורה הקיימת בחיי החברה צריכה אף לענות מה צריך להיות כבוד המת והאם צורת הקבורה שלו יכולה להעשות בשריפה? והאם גופתו מטמאת? ואם כן, אז כיצד מטהרים? האם מותר להרוג חיות כדי להשתמש בעורם ולאכול את בשרם? כיצד מותר להרוג חיות? בצורת שחיטה מסויימת, בחשמל או ביריה? האם מותר לכלוא חיות בשביל ההנאה? האם מותר לאכול רמשים ושרצים או שהם מטמאים את הנפש? ואם יש איסור, אלו חיות מותרים באכילה ואלו חיות אסורות? עוד התורה תענה על שאלות כגון מהו ערך החיים, מתי צריך לוותר עליהם ומתי להלחם עבורם. האם חולים סופניים יכולים לבקש למות? האם אדם שאינו מרוצה מחייו יכול להתאבד? האם מותר להרוג במקרה שאם לא תהרוג, יהרגוך? האם מותר להרוג פושעים ומחבלים המבקשים גם הם להרוג או שאסור לרדת לרמתם? האם עלינו להכנע תמיד או שעלינו להלחם? וכדו'.
 
נמרוד: אני רואה מדוע על האדם לצפות ממסכת מסודרת של הוראה מהבורא.
 
דעואל: מובן שכך. תורה של אמת צריכה לגלות אף מה יהיה צפוי לאחר החיים הללו, ולמה אנו מצפים ועבור מה אנו חיים. התורה שתנתן צריכה להיות כזאת שתתפרס על כל שטחי החיים, ובכל הרובדים. תורה שיהיו בה כל העניינים ושתהיה רחבה מיני ים. תורה שכל שתטען הוא שעלינו להיות טובים לא תועיל במאומה, שכן, כל אחד מפרש אחרת מהו "טוב". התורה צריכה להורות לנו בכל שטחי החיים מהו טוב ומהו רע.
 
נמרוד: הכל טוב ויפה, אך התורה עליה אתה מדבר היא בסך הכל ספר הדרכה אותו כל אדם יכול לפרש כראות עיניו. כפי שניתן לפרש את הטוב והרע בכמה דרכים, כך ניתן יהיה לפרש את התורה בכמה דרכים. כתוב בתורה לא תרצח, ואדם יכול להתייחס לזה בכמה דרכים ולהחליט לבדו את מי מותר לרצוח ואת מי לא. ואם זה לא כך, אז נאלץ לסמוך על חכמים שיסבירו את התורה, ואז התורה לא תהיה כל כך שמימית. לא כך?
 
דעואל: הטענה שהצגת בסך הכל מאפשרת לנו ללמוד מאפיין נוסף שמוכרח להיות בתורת אמת. תורה של אמת צריכה להורות לנו לעקוב אחר מורי דרך ואנשי רוח שיחליטו עבור כל דור מה נכון לעשות ומה לא, שהרי פני הדור משתנים בכל תקופה, ותורה שהינה נצחית צריכה שושלת ומסורה, והסברתה על ידי חכמיה בכל תקופה. צריך שיהיה אל מי לפנות כאשר התורה אינה בהירה דיה או שניתן לפרשה בכמה דרכים. אסור יהיה שהתורה תילמד על ידי כל אדם וללא מורה, שכן, כל אחד יפרשה בדרך אחרת. התורה צריכה להיות מועברת על ידי חכמים שלמדו אותה והסמיכו חכמים אחריהם, חכמים שמצאו אותם בקיאים באותה תורה, רק אלו יוכלו להיות מורי דרך למקבלי התורה ומקיימיה.
 
נמרוד: אני רואה. ובכל אופן, כיצד אדע באיזו דת נמצאת האמת, כיצד אמצא את רצון האלוקים לאדם? כיצד נדע איזו תורה היא אמת ואילו חכמים ונביאים דוברי אמת?
 
דעואל: חפש אחר המסורה. ישנן בסך הכל שלוש דתות בעלות מסורה בעולם. ישנן בסך הכל שלוש דתות המדווחות על התגלות אלוקית כלשהי, ומסירת תורה והדרכה להמונים מהבורא יתברך: הנצרות, האיסלאם, והיהדות.
גם הנצרות וגם האיסלאם מודים בתורת היהודים שהיא אמת. גם הנצרות וגם האיסלאם מודים שבני ישראל יצאו ממצרים בידי הקב"ה על ידי משה רבינו, וניתנה להם תורה בסיני ישירות מהקב"ה.
אלא שהנצרות והאיסלאם טוענים שהקב"ה שינה את התורה לאחר מכן, ומסר תורה חדשה להם.
הנצרות והאיסלאם מודות ביהדות, אך אין היהדות מודה בהם. מה שהופך את היהדות לאמת מוכחת ומסתברת יותר מהם, כי היא הדת היחידה אשר ההיסטוריה שלה מקובלת על כל הדתות.
 
נמרוד: מאין אנו באמת יודעים שהבורא לא שינה את התורה מאז מעמד הר-סיני האחרון?
 
דעואל: התשובה לכך פשוטה מאוד, והיא נובעת מההבדל העצום שבין תורת היהודים לבין כל דת ותורה בעולם כולו. כפי שאמרנו קודם לכן, מוטל עלינו לחפש בעולם תורה שתהא שונה מכל תורה אחרת, באופן כזה שלא יתכן שהיא בדיה.
מאז ומעולם היו מכשפים ומלכים אשר טענו שיש להם קשר עם האלים, ומסרו תורות להמונים. לא ניתן להבחין בין מכשף אחד לאחר, כפי שלא ניתן להבחין בין ישו לבין מוחמד או חרטומי מצרים. כל אחד ואחד מהם טוען להתגלות פרטית באיזו מערה. אי אפשר להחליט מי צודק יותר, ומיהו השקרן.
 
נמרוד: ואולי בכל זאת אחד מהם צודק, אולי כך החליט הבורא להתגלות ולמסור את המסר שלו לבני האדם?
 
דעואל: כל מוסד פסיכיאטרי שמכבד את עצמו, מחזיק לפחות מספר אנשים הטוענים שהם מדברים עם אלים, חייזרים ומפלצות. כל אדם מסוגל לספר כיצד נגלה אליו בורא עולם ונתן לו מסר להמונים. ברור לכל בר-דעת שמבחינה רציונאלית הקב"ה, אשר ברא את העולם בתבונה רבה כל כך, כמו גם את נפש האדם ובקשת המשמעות שלו - לא ימסור את דברו להמונים בסתר, בדרך מגוכחת ובדויה, שכל איש מסוגל לחקות אותה.
 
נמרוד: אז כיצד בכל זאת הוא יתגלה לעם?
 
דעואל: פשוט מאוד - הוא התגלה לכל העם, ולא לאיש אחד בסתר. ובזה שונה תורת היהודים מכל תורה אחרת בעולם כולו.
 
נמרוד: גם משה רבינו היה איש אחד, אשר טען שהקב"ה נגלה אליו בסתר.
 
דעואל: לא מדוייק. תורת היהודים, בשונה מכל תורה או דת אחרת בעולם, מדווחת על היסטוריה מדוקדקת לפרטי פרטים מאז בריאת העולם, כולל כל סדר הדורות, השמות והשנים. אך תורת היהודים ניתנה רק לאחר שיצאו בני ישראל ממצרים. זהו מעמד-הר-סיני המסופר בתורה, בו נגלה הקב"ה לעיני כל העם, במחזה רוחני שאיש לא היה מסוגל לתארו בדימויים אנושיים. ובכל זאת, לא היה ספק, שהקב"ה נגלה על הר סיני לעיני כל העם כולו ומסר להם את התורה.
 
נמרוד: אני רואה, ובהחלט מבין שהיתה התגלות רוחנית במעמד הר-סיני לעיני כל העם, מה שמפריד בין דת היהודים לכל תורה אחרת בהיסטוריה האנושית. ובכל זאת, אולי לא היה זה הבורא, אולי היה זה מלאך או שד? אחרי הכל, קוסמים ומכשפים היו בכל דור ודור. גם ישו וחרטומי מצרים היו מסוגלים לחולל כישופים לעיני העם. במה שונה מהם המחזה במעמד הר-סיני?
 
דעואל: תורת היהודים לא נותנת מקום לספק שכזה. בשונה מחרטומי מצרים, ישו, ושאר מכשפים שחוללו מעשי כישוף להמונים, התורה של היהודים מדווחת על לא אחר מאשר בורא עולם בכבודו ובעצמו.
 
 
נמרוד: כיצד?
 
דעואל: ובכן, מכות מצרים הן התשובה לשאלה שלך. היחודיות של מכות מצרים היתה השליטה שהראה הקב"ה להמונים בכל טבע ובכל ברייה. איני מדבר רק על גודל מכות מצרים, אשר הפכו ארץ שלמה לחורבה בזמן קצר, מה ששום כישוף מעולם לא היה מסוגל לו. אני מדבר על השליטה שהוכיחו מכות מצרים בכל גרמי תבל.
בימים עברו, חשבו המצרים שיש אל השולט במים, לכן הפך הקב"ה את היאור לדם, ובכך הראה שהוא שולט במים. לאחר מכן שלח הקב"ה את הצפרדעים והכינים, והראה שהוא שולט ברמשים, אחר כך שלח הקב"ה את השחין והדבר והוכיח בכך שהוא השולט גם במחלות והחיידקים, והוא הוריד אש וברד ביחד מהשמים והוכיח שהוא שולט בעונות השנה ובפיזיקה של כל חומר, ולבסוף הוא הרג כל בכור בארץ מצרים בו-זמנית. לשם כך מוכרח הקב"ה להיות בכל זמן ובכל מקום. בכל זמן, כדי שידע מיהו בכור ומתי כל אדם נולד, ובכל מקום, כדי שיוכל להרוג את כל בכורי מצרים באותו הרגע, מוכרח הוא להיות בכל מקום במצרים בו-זמנית. מכות מצרים הוכיחו שמדובר בבורא עולם בכבודו ובעצמו ולא בכישוף חלילה, כי שום כישוף בהיסטוריה לא הראה מעולם שליטה מלאה בכל גרמי תבל, החומר והרוח. הקב"ה הוכיח שהוא מי שנתן את התורה לעם ישראל, הוא שולט בחוקי הטבע, החומר,
 
נמרוד: אכן, לא מצאנו כדברים האלו בשום תורה או דת בעולם.
 
דעואל: בהחלט, אך גם בכך לא נגמר העניין, מכיוון שתורת היהודים שונה מכל תורה אחרת בעולם גם בכל עניין אחר. היא היחידה המצווה כל אדם מהעם לקיים מצוות מעשיות ולהיות בן נאמן לבורא עולם בכל דרכיו. היא התורה היחידה המלמדת דינים וחוקים בכל ענייני החברה, האדם והקב"ה. היא התורה היחידה בה חזינו בחוקים מוסריים כל כך לפני אלפי שנים. מדוע לדעתך חיקו את תורתנו הקדושה שתי הדתות הגדולות בעולם?
תורת היהודים היא למעשה התורה היחידה שהועברה להמונים במשך אלפיים שנות הגלות האחרונים, בלא שהעם האוחז בה יכחד באופן טבעי. בעוד תרבויות עצומות כיוון, רומא ופרס נעלמו כליל, שרדו היהודים הנרדפים והעשוקים לאורך אלפי שנים. זוהי לא דרך הטבע של ההיסטוריה, ומוכיחה באופן הישיר והברור ביותר שהקב"ה שומר על קיומם. גם השנאה הבלתי טבעית להיהודים מוכיחה את היבדלותם מכל עמי הארצות כבחירי השם בעולמו. אפילו השואה מוכיחה את יחודיותו של העם היהודי, כאשר רצו בהיכחדותו יותר מכל עם אחר. אפילו החזרה של היהודים לארץ ישראל, כמתואר בתורה על אחרית הימים, מוכיחה את רצון השם השומר על עמו, וכן שנאת הערבים אלינו, כאשר יש להם חמישים מדינות משלהם, והם חפצים בחלקת האדמה הקטנה שלנו במזרח התיכון. ההשגחה העליונה ניכרת לאורך כל התקופות בעם היהודי, הנבדל והשונה מכל עם אחר.
 
בברכה,
דניאל בלס.
 
 
 

 
 
 

 
 
  לחץ כאן כדי לצפות בתגובות לדף זה!
 
 
     פעולות נוספות
 
הידעת?
 
בקישור "תגובות לדף זה" (למעלה), ניתן לקרוא וגם להוסיף תגובות על המאמר!
 
 רצון האל - שפינוזה   האל ודתות בעולם   תורת האמת חילוני יקר...
 
     אתה נמצא כאן:  משמעות ודתות > תורת אמת > האמת