הבודהיזם, ההינדואיזם ודתות המזרח
 
 
 
משמעות > דתות > הינדואיזם
 
 
 
   ראשי - מפה
   אבולוציה ובריאה
   משמעות ודתות
 
 
  >  נצרות ואיסלאם
 
 
  >  דיון בשני חלקים
 
 
  >  דתות המזרח
 
 
  >  דתות עתיקות
 
 
  >  משמעות - ראשי
 
 
  >  דתות - ראשי
 
 
  >  האמת - ראשי
 
 
 
 
   השקפה ודעות
   שאלות ותשובות
   תורה ויהדות
   סרטים והרצאות
   הורדות (חינם)
   הכר את יהדותך
   פרטים והדרכה
  
  
      
 
 
 
 נצרות ואיסלאם  דיון בשני חלקים  דתות המזרח  דתות עתיקות

בחר את גודל הטקסט:  + / -
 
 
 

הבודהיזם, ההינדואיזם ודתות המזרח

מאת דניאל בלס

 
 
 
 
 
- ההינדואיזם: במה הם מאמינים?
 
ההינדואיזם הוא מקבץ של דתות הודיות לא מאורגנות, בלא מסורה או הדרכה ברורה, ובדומה לבודהיזם הן לא יותר מאשר דרך חיים להמונים. ההבדל היחיד בין ההינדואיזם לבין הבודהיזם, הוא שבהינדואיזם ניתן למצוא אמונה באלילים ופרשנויות דמיוניות לטבע.
 
ההינדים מאמינים באלילים שונים ומשונים, ועובדים אותו בכך שהם משתחווים לפסילים הנקראים בשם מורטיס. לשיטתם כל הפסילים והאלילים באים בסופו של דבר לייצג את בורא העולם האינסופי האחד והיחיד, אותו הם מכנים בשם "ברהמן". במילים אחרות, הם עובדים את בורא העולם בו גם אנו מאמינים (בעברית: אלוקים. באנגלית: גאד), אך עושים זאת באמצעות אמונה פרימיטיבית באלילים שונים והשתחוות לפסלים.
האלים והאלילים של ההינדים הם בעלי צורות שונות, גברים ונשים. יש מהם עם כמה ידיים, יש מהם חצאי דגים וחצאי אריות, יש מהם נשואים ויש כאלה רווקים. אך בסופו של דבר ההינדים עובדים אותם כמייצגים את הבורא האחד והיחיד.
 
ההינדים גם מאמינים בגלגול נשמות ומחזור חסר משמעות של העולם (כאשר יצורים מתגלגלים בסדר בלתי פוסק, בלא סוף, עולם הבא או תכנון).
 
 
- עבודת אלילים עם יותר ממיליארד מאמינים...
 
יש יותר ממיליארד המאמינים בהינדואיזם בעולם. מה שלא כל כך מרשים, לנוכח העובדה שבעבר רוב בני העולם חשבו שהעולם שטוח וניצב על ארבע פילים... כמות רבה של מאמינים בדבר מסויים לא הופך את הדבר לנכון.
 
היהדות כידוע, היא הדת היחידה בעולם המעבירה היסטוריה מדוקדקת לפרטי פרטים על האנושות מאז בריאת העולם. לפי היהדות, בתחילה היו כל בני האדם מאמינים באל אחד ויחיד. אלא שבימים עברו, ידעו אנשים סודות עליונים ובמקום לפנות מיד לבורא עולם בבקשותיהם, היו הם מתפללים למלאכים הממונים על גרמי הטבע (השרים אותם מינה הקב"ה בעולמו).
עם הזמן, פנו אנשים למלאכים בלבד ושכחו מהקב"ה, מה שהפך לעבודת אלילים, בו החלו לעבוד את אל השמש ואל הירח (כלומר, המלאכים הממונים על הירח והשמש) תוך ששכחו שהמלאכים הם רק הממונים והקב"ה האחד והיחיד הוא הבורא של כל אלו.
 
האמונה של ההידואיזם באלילים שונים המייצגים את האל האינסופי האחד והיחיד - מתאימה באופן יוצא מן הכלל להיסטוריה האנושית כפי שהיא מדווחת על פי היהדות.
 
אברהם אבינו היה החלוץ בימים עברו לחזור ולטעון לבורא עולם אחד ויחיד השולט בכל גרמי תבל. ההגיון של אברהם אבינו היה פשוט בגאוניותו.
תחילה התפלל אברהם אבינו לשמש, כי ראה שהיא מאירה את כל העולם, אך כאשר הגיע הירח, אמר לעצמו שהירח חזק מהשמש ותפס את מקומה ולכן הוא האל האמיתי, והחל מתפללל לירח כל הלילה עד הבוקר. בבוקר ראה שוב את השמש בשמים. אז הבין שיש אל אחד ויחיד השולט בכל גרמי השמים ומסדר אותם בזמנים ושנים. מאז אותו היום החל אברהם אבינו להתפלל לאל האחד והיחיד השולט בכל גרמי תבל וחוקי הטבע.
 
 
- בודהיזם: זו אפילו לא דת!

הבודהיזם נפוץ בסין, יפן, הודו ובכל רחבי העולם. מספר המאמינים הכללי הוא 300 מיליון איש. הרושם הכללי שלי מהבודהיזם: זוהי דרך חיים, לא יותר מספר התעמלות או דיאטה. אין בדת זו דבר על בורא עולם, מאיפה הגענו ולאיפה אנו הולכים.

שמו המלא של בודהה הוא סידהרתה גאוטמה. אדם זה חי ב 483-563 לפני הספירה שלהם. בודהה נולד בן למשפחת מלכים עשירה. אביו מנע ממנו, בכל דרך, לגלות שיש גם סבל בחיים.
כאשר גילה לבסוף בודהה את הסבל והייסורים הפוקדים כל אדם, התבודד חמישים יום תחת עץ וזכה ל"הארה" רוחנית. אז כתב את תורתו. תורתו של בודהה מתנגדת לכל סמכות או עקרונות. תורתו מלמדת שכל דבר בחיינו כרוך בסבל ובייסורים בגלל הצימאון והתשוקה לחיות. על האדם לבטל את צימאונו ותשוקתו לחיות ובכך להגיע לנירוונה. הדת הבודהיסטית מעודדת אנשים להשתחוות לפסלים (מאמיני הדת משאירים תשורה לרגלי הפסל של בודהה וכורעים על ברכיהם לפניו), לעיתים אף לעמוד בעינויים פיזיים קשים כדי להגדיל את עוצמת הנפש, אך בדרך כלל סתם להעביר את הזמן במנזר רגוע בלי הרבה מחשבה או התערבות בחיים.
דת זו אינה טוענת לקיומם או לאי-קיומם של אלים או תורות. מבחינה מעשית היא חסרת משמעות, כאשר אין בה הדרכה ברורה לגבי שום דבר בחיים: האם יש אלוקים, מה מותר ומה אסור, כיצד מתחתנים או מתגרשים, האם יש עולם הבא, כיצד נברא העולם וכו' וכו'.
למעלה מזאת, כל אדם מסוגל למסור הדרכה אישית לחיים טובים יותר. לא ניתן להוכיח איזו דרך נכונה יותר. כאשר שאלתי בודהיסטים למה לפנות אליהם ולא לדת השינטו, ההינדוהיזם או הזן, הם אמרו לי שעלי לבחור את מה שמתאים לי לפי "הקראמה" שלי...
 
נוצרים הציעו לי לבוא לכנסייה כדי להרגיש את ישו במקהלת הנשים וקול העוגב. מוסלמים פשוט אמרו לי שהם מאמינים כי מאמינים. רק תורת היהודים מציעה הוכחות שכליות והיסטוריות לאמונה בה.

בהודו הדת הבודהיסטית נפוצה הכי מעט מכיון שתורת בודהה אינה מלמדת על שום כוח אלוקי עליון ולכן הם אינם מסווגים אותה כדת בכלל. (מתוך אינציקלופדית אביב, כרך 3, עמ" 28-29).
* העניין המיסטיקני היחיד הכרוך בדת זו היא האמונה בגלגולי נשמות. כאשר אדם יכול להתגלגל לתולעת, כלב וכדו' ואין הפסק בגלגולים שהרי, לדעתם, אין מכוון לגלגולים. דבר שהוא מופרך בשל עצמו, כי אם קיים גלגל, מישהו מוכרח לגלגל אותו...

 
- הביטו בשוני, והיווכחו!

ראו רק את השוני ותשכילו מייד שתורת ישראל אמת.
 
כל הדתות פועלות על עיקרון של אמונה מתוך אמונה: שום שכל, שום תיעוד, שום מסורת כתובה, רק רגש ואמונה בדבר שהיה. כולן, חוץ מהיהדות. חוץ מתורת האמת השונה מכל תורה אחרת.
 
תורת היהודים היא היחידה הטוענת למסורה, להיסטוריה בת-אלפי שנים, למעמד הר-סיני לנגד כל העם כולו, לנסים בקנה מידה שרק בורא עולם מסוגל לו, לעם אשר שורד נגד חוקי הטבע במשך אלפי שנים, למצוות מעשיות, ולאמונה שכלית בי"ג עיקרי אמונה.
 
מספיק להסתכל בדתות אחרות בעולם כדי לגחך לנוכח ההבדל התהומי שבין דתות ותורות העולם לבין תורת היהודים לאורך האלפי שנים האחרונות. אין אפילו מקום להשוואה, כאשר שתי הדתות הגדולות בעולם מבקשות לחקות אותה, והיא היחידה הניצבת בשם עצמה.
 
מקווה שעזרתי.
 
בברכה,
דניאל בלס.
 
 
 

 
 
 

 
 
  לחץ כאן כדי לצפות בתגובות לדף זה!
 
 
     פעולות נוספות
 
הידעת?
 
יש לנו פורום בהייד פארק, ובו מתכתבים איתנו עשרות אנשים! גם אתה יכול להתכתב עם צוות האתר בפורום האמת!
 
 נצרות ואיסלאם  דיון בשני חלקים  דתות המזרח  דתות עתיקות
 
     אתה נמצא כאן:  משמעות ודתות > דתות מהעולם > הינדואיזם