אם אפשר להוכיח את האמונה בשכל, אז איפה הבחירה החופשית
 
 
 
מאמרים > שו"ת > הבחירה להאמין
 
 
 
   ראשי - מפה
   אבולוציה ובריאה
   משמעות ודתות
   השקפה ודעות
   שאלות ותשובות
 
 
  >  מציאות הבורא
 
 
  >  הבחירה להאמין
 
 
  >  שאלות ותשובות
 
 
 
   תורה ויהדות
   סרטים והרצאות
   הורדות (חינם)
   הכר את יהדותך
   פרטים והדרכה
  
  
      
 
 
 
בחר את גודל הטקסט:  + / -
 
 
 

אם ניתן להוכיח את האמונה,

אז היכן הבחירה החופשית ?

מאת דניאל בלס

 
 

- האלוקים אינו מגלה עצמו כדי שתהיה לנו בחירה!

אנשים רבים חושבים שאמת אבסולוטית לא יכולה להיות קיימת, שאם יש אמת אבסולוטית אז אין לאדם בחירה אם להאמין או לכפור.
 
שאלה זו, או יותר נכון לומר טענה, נאמרת פעמים רבות, מעל במות דתיות הדוגלת ברציונאל. וזו הטענה:
"אם אלוקים לא מגלה את קיומו, משמע שהוא עושה זאת כדי שתהיה יכולת בחירה לאדם אם להאמין בו או לכפור בו. אם כן, כיצד אתה טוען שאפשר להוכיח בוודאות את קיום הבורא ואמיתות התורה? אם אתה באמת יכול להוכיח את האמת המוחלטת והאבסולוטית אז אין בחירה לאדם לכפור!"
 
התשובה לכך פשוטה מאוד. למעשה מוכרחת להיות אמת אבסולוטית. לא יתכן לומר שהבורא קיים עבורי ונעלם עבור הכופר בו. האמת קיימת, והשאלה היחידה היא האם ניתן לדעת אותה בכלים העומדים לרשותנו.
 

- דבר פשוט ומובן מאליו...

האם ניתן להחליט האם יש בורא לעולם?
האם ניתן להוכיח מבחינה שכלית שיש בורא לעולם?
 
התשובה לכך היא כן. בהחלט אפשר:
 
 
   
 
תכנון "טבעי" במיטבו: אטום (מימין), מערכת השמש (משמאל). [הערה לאתאיסטים: החישוקים והטבעות המופיעים בציורים של מערכת השמש והאטום אינם באמת קיימים במציאות].
 
   
 
האם יש כאן בכלל שאלה? (בציור הימני – תא חי.
בציור השמאלי- מנוע חי המצוי בזנב "שוטון" של חיידק!)
 
 
 
אני רואה תכנון, אתה רואה משהו אחר?
 
 
עולם הטבע המגוון, בו עשרות אלפי מיני בעלי חיים
מתוחכמים במורכבותם ומדהימים ביופים הסימטרי.
 
 
פשוט וברור לכל אדם שהוא בר-דעת ואינו משוחד בתאוות ודעות קדומות, שהעולם והיקום שבו אנו חיים מתוכננים יותר מכל המצאה אנושית, ומלמדים באופן הברור והבהיר ביותר שיש בורא לעולם המקיים את הבריאה בכל רגע נתון.
האמת מוטחת בפרצופו של כופר, כי יש בורא לעולם ושתורת ישראל אמת. איש אינו יכול להתכחש באמת לברור והמובן מאליו.
 
אז מדוע בכל זאת יש כל כך הרבה כופרים?
 

- זה ברור רק מבחינה רציונאלית...

ובכן, כל הדברים שאמרנו נכונים רק מבחינה רציונאלית. מבחינה רציונאלית באמת שום אדם לא יכול להתכחש לאמת, והמאמרים של "האמת האבסולוטית" באו במטרה להוכיח זאת, דרך משוואות לוגיות, פילוסופיה והגיון ישר.
 
 
 
איור הממחיש את הגאומטריה הסימטרית של היקום, תוך השפעת כח הגרביטציה של כוכב. את המשוואות המתמטיות המעטות שהצלחנו להגדיר על היקום, לומדים במשך שנים רבות באוניברסיטאות, ובהם מתחבטים טובי המדענים. אף על פי כן, יש עדיין כמה אנשים שמטילים ספק על התכנון שמאחורי כל החומר הלימודי הזה...
 
 
אני סבור שניתן להוכיח את האמת באופן שכלי, תוך דבקות ביושר אינטלקטואלי בבחינת מידע. לא פעם חשבתי לעצמי, שאילו היו כולם רובוטים נטולי רגשות ודעות קדומות, היו מגיעים הכל לאותן המסקנות, לאותה אמת רציונאלית-אבסולוטית שהביאוני חקירותי. אך לא כך תכנן הבורא את ברואיו. הוא נתן בהם גם רגש, זוהי מהות הבחירה של האדם, המסוגל לכפור באמצעות רגשותיו גם בפני הגיון מוחלט.
 
אילו באמת היינו כולנו רובוטים הפועלים רק על פי הרציונאל, הכל היו חרדים דורשי השם שלעולם אינם סוטים מדרך הישר. אך הבורא יתברך לא ברא אותנו רובוטים כי אם בני אדם. בני אדם שיש להם גם רציונאל וגם רגש. ועם הרגש, האמוציונאליות ותאוות הלב, יכול האדם לכפור בטובת אביו ואמו ולמרוד בהם, לרמות ולשקר, לגנוב ולרצוח, לכפור בטובתו של מקום וגם בקיום הבורא.
 
 
 
כל היקום כולו מאפשר את קיומו של האדם.
די שאפילו כח אחד היה שונה במקצת, ולא היינו כאן.
 
 
באמצעות הרגש והאמונה העיוורת יכול האדם להשלות ולשקר את עצמו. אדם הנמצא בסכנת חיים יכול לשקר לעצמו שהוא בטוח. רגש יכול לתעתע ולשקר לאדם.
באמצעות הרגש לא ניתן לדעת את האמת, היות והרגש משתנה מאדם לאדם. הדבקים בשכל לעומת זאת, יאלצו להגיע תמיד לאותה האמת.
 

- הבניין עולה בלהבות, מה יביע הרגש?

אדם העומד בראש בניין העולה בלהבות, ויודע כי הדרך היחידה להינצל היא לקפוץ אל הרשת שהציבו לו הכבאים מלמטה, עדיין יחוש בכל לבו פחד גדול מאוד. הרגש כמובן גובר כמעט תמיד על השכל, אלא אם כן בוחר האדם לפעול על פי השכל לבדו ולנתב את הרגש שלו על פי דרך השכל. וזוהי כמובן בחירה קשה מאוד.
 
 
 
 
לפעמים האדם אינו באמת רוצה שהאלוקים יהיה קיים ולכן הוא ינסה להקשות קושיות רגשיות ותירוצים "מדוע לא להאמין בו", אך מה השכל יאמר?
האם יתכן שהרגש משפיע עלינו בבחירת האמת? אם כן, שאל את עצמך: "האם אני רוצה שאלוקים יהיה קיים? האם אני רוצה שהתורה תהיה אמת?" או שאולי אני רוצה להאמין שהאלוקים קיים אך אין עניין באדם?
 

- במה היית מעדיף להאמין?

חפש את המניע שלך לרצות באמת מסויימת. האם היית מעדיף שלא יהיה אלוקים והעולם הוא הפקר? האם היית מעדיף להאמין שידיעת האלוקים מבטלת את הבחירה החופשית ולכן אינך אחראי למעשיך?
האם היית מעדיף להאמין שהאלוקים הוא איזו יישות קוסמית חסרת גבולות הנמצאת רחוק ממך ואין לה עניין במעשיך? האם היית מעדיף להאמין שאין לך נשמה וברגע שתמות, תשכח את כל חייך ולא תתן דין וחשבון לפני בוראך?
האם היית מעדיף להאמין שהאלוקים לא נתן ספר הדרכה לאדם בעולם או מצוות שעליך לקיים? האם היית מעדיף להאמין שהאלוקים לא ימסור את התורה לעם ישראל ולא יחייב את ההמון לפעול לפי עצתם של גדולי התורה?
 

- הרצון יכול לעוור גם את החכם הגדול ביותר!

הרצון העז של האדם יכול לעוור גם את החכם הגדול ביותר, כפי שנאמר "שוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים", על אחת כמה וכמה תאוות גשמיות אצל מי שהוא אינו צדיק ואינו חכם.
חוכמה, פירושה הוא ידע שנצטבר על נושאים רבים והאדם הזוכר את כולם, והמסוגל לשלוף אותם בכל עת, יקרא בפי הבריות "חכם".
אך ישנו מושג חשוב עוד יותר לחיפוש האמת והוא "התבונה". מי שניחן בתכונה זו נקרא "נבון" או "פיקח". נבון הוא אדם המסיק מסקנות נכונות בעזרת הידע שצבר בחייו.
 
 
 
דגם מתוחכם עתיק של מערכת השמש.
 
solar-system
 
והמקור כן נוצר מעצמו?
 
 
אדם חכם יכול לראות מכונית המתקרבת לעברו ולהזכר שמכונית זו היא מתוצרת גרמניה, נוצרה בשנת 1998 על ידי חברת מיצובישי ומורכבת מ-4523 חלקים שונים, ומהירותה שכל המכונית הוא 120  קמ"ש.
אדם נבון יתבונן במכונית ויאמר "המכונית נוסעת לעברי במהירות 120 קמ"ש ומכיוון שמהירותי קטנה משלה היא יכולה לדרוס אותי" וירוץ הוא למדרכה הסמוכה בלי להתעכב על חישובים נוספים...
 
אדם נבון צריך ידע כדי שיוכל להשתמש בו להסקת מסקנותיו. אדם חכם צריך לדעת כיצד להשתמש בשכלו בתבונה.
אנו יודעים שאת האמת לא נוכל להשיג ברגשותינו, כי הרגש משתנה מאדם לאדם.
 
איני אומר חלילה שהרגש הוא דבר רע. הרגש הוא דבר טוב מאוד, כאשר מכוונים אותו בדרך האמת והישר.
האדם צריך לבחור קודם כל בשכל, ורק אז לנווט את הרגש במסלול השכל.
 

- אם השכל מוכיח, אז איך הוא מסוגל לכפור?!

ובכל זאת, ישאלו אנשים, "כיצד אפשר לכפור בבורא, כאשר השכל מוכיח את אמיתותו?"
 
התשובה לכך אמנם אינה פשוטה בכלל, אך כל אדם מנוסה מספיק כדי להבין אותה.
המציאות היא שרוב האנשים לא מסוגלים לחשוב על הקב"ה עשרים וארבע שעות ביממה. וגם כאשר יודע האדם הדתי שיש בורא לעולם ושתורתו אמת, מסוגל האדם הדתי להתעלם ממציאות הבורא ולחטוא.
 
תמיד נוכל להתעלם ממה שרואות עינינו. זו הסיבה שגם אנשים דתיים מסוגלים לחטוא. תמיד יוכל הבחור הצעיר שיודע את האמת - לחטוא בחדרי חדרים - על אף שהוא יודע שהאלוקים מביט בו בכל רגע ורגע, ומאמין בכך בכל לבו.
 
ההבדל היחיד בין הבחור הצעיר בחדרי חדרים לבין הכופר בתורה, הוא שהבחור מתעלם מהקב"ה לכמה רגעים, והכופר מתעלם מהקב"ה כל רגע ורגע.
כמובן שישנו הבדל יותר גדול, כאשר הבחור מתעלם מהקב"ה מתוך רוח שטות, ואחר מתחרט על כך, כאשר הכופר בתורה מתעלם מהקב"ה בלא חרטה ואף בנסיון להסביר זאת מבחינה רציונאלית.
 

- הוא מתרץ את השקר מבחינה רציונאלית!

היצר הרע תמיד נותן לאדם אפשרות, ואפילו דחוקה, להסביר את מעשיו הנפשעים מבחינה רציונאלית. כך למשל אדם שגונב ישקר לעצמו שזו דרך העולם, "החזק שורד", וימציא לעצמו השקפה מעוותת כדי להרגיש נכון עם הדרך שלו.
כך מסוגלים חברי כנסת לבצע מעשי מרמה, כאשר הם משקרים לעצמם שנכון הדבר כי זו הדרך היחידה להתקדם בחיים.
כך מסוגל הבחור הצעיר להוציא שז"ל או לעבור על איסור ראייה, כאשר הוא משקר לעצמו שזה לא כל כך נורא, שזה דרך העולם ולכן מותר לו.
 
באותה מידה, מסוגלים אתאיסטים לשקר לעצמם שאין בורא לעולם, ולהמציא כל מיני תיאוריות דמיוניות על יקום הנוצר מעצמו, תאים חיים הנוצרים ממרק קדמון, ובני אדם הנוצרים בתוך מיליוני שנים מאמבה דרך ברירת צירופי מקרים הקורים מעצמם!
 
 
 
 
אולי זה נוצר על ידי ברירת מוטציות אקראיות?
די.אנ.אי מימין, מנוע בשוטון חיידק משמאל.
 
 
אילולא היה מסוגל האדם לתרץ לעצמו את השקר מבחינה רציונאלית, הוא לא היה מסוגל לחיות עם עצמו. האדם מוכרח להשקיט את המצפון שלו, וזו הדרך היחידה מבחינתו להמשיך לחיות את חייו כפי שהוא חי אותם.
עם זאת, מסוגל האדם להרגיש, להבין, ולדעת בתוככי תוכו, ובפנימיות לבו, מתי ההשקפה שלו מעורערת, נובעת משוחד, תאוות ושקר, ומתי ההשקפה שלו היא אמיתית באמת.
 
 
- לסיכום, הרגש מאפשר את הבחירה החופשית
 
האלוקים נתן בחירה לאדם לעצום את העיניים לנוכח האמת, ולכן תמיד תהיה בחירה חופשית לאדם. גם לחילוני, וגם לאדם הדתי.
 
תמיד תהיה בחירה לאדם, גם כאשר ההוכחות יהיה ברורות בכל מאת האחוזים. תמיד תהיה בחירה לאדם, מכיוון שיש בנו גם רגש ולא רק שכל, והרגש תמיד יאפשר לנו לכפור בשכל ולחטוא.
חטא העגל הוכיח שגם בראייה מוחלטת של ההשגחה העליונה, לאחר מחזה נסים כקריעת ים סוף ומכות מצרים - ניתן לכפור בטובתו של מקום. לעומת זאת ראינו במהלך ההיסטוריה אלפי יהודים ויותר שהיו מוכנים למות עבור יהדותם, והם לא חזו גם בנס הלא-טבעי הקטן ביותר.
זאת, כי השכל לא יכול לשלול לנו את הבחירה. שום הוכחה לא יכולה לשלול את הבחירה. אנו בוחרים אם להקשיב לשכלנו או להכנע למאווי לבנו.
 
לסיכום,
פשיטא הוא שאין לנו בחירה רציונאלית לכפור בקיום השם יתברך או בתורתו, אך תמיד יש לנו בחירה רגשית לעשות כן.
 
הרגש תמיד יאפשר לנו את הבחירה החופשית בין האמת לבין השקר.
 
כן יהי רצון שהשכל הטהור והאמיתי ידריך אותנו לבחור באמת הברורה מאליה, ושהרגש ישמור עלינו איתנים בדרך המלך הזכה והישרה.
 
בברכה,
דניאל בלס.
 
 
 

 
 
 

 
 
  לחץ כאן כדי לצפות בתגובות לדף זה!
 
 
     פעולות נוספות
 
הידעת?
 
בקישור "תגובות לדף זה" (למעלה), ניתן לקרוא וגם להוסיף תגובות על המאמר!
   
     אתה נמצא כאן:  מאמרים > שו"ת > הבחירה להאמין